استراحت کردن خودِ درمان است!
نوشته شده توسط : محدثه بیاتی

طبیعتا هر انسانی در طول دوره رشد، آسیبهایی دیده است که نیاز به درمان دارد. این آسیبها گاهی از نگاه بقیه عیان و آَشکار هستند؛ گاهی هم نا آشکار! اما نکته قابل توجه این است که براساس نظر مشاور خانواده مهم نیست دیگران ما را چطور می بینند؛ بلکه مهم این است که ما خودمان را چطور می بینیم؟ بعضی اوقات آنقدر دفاعها زیاد می شوند که خود انسان نیز فراموش می کند که خود را چطور ارزیابی می کند؟ آنچیزی که مهم است این است که فرایند درمان و بهبود، کار آسانی نیست و گاهی انسان فکر می کند که به جای بهتر شدن اوضاع؛ شرایط درحال بدتر شدن است.  در ادامه این مقاله به اهمیت استراحت و فاصله گرفتن از درمان می پردزایم و اگر شما نیز خسته از درمان هستید این مقاله می تواند برای شما مفید باشد؛ پس تا انتها با ما باشید.

درمان  چیست؟

یک درمان خوب و کارآمد سراسر تحلیل؛ تفکر و انجام کارهای مختلف، به صورت مداوم نیست.

درمان یعنی برگشتن به بدن و اجازه دادن به آن برای حس کردن و حس شدن!

درمان بعنی یاد بگیریم و بفهمیم که چطور حس کنیم؟

درمان یعنی یاد بگیریم فارغ از شرایط بیرونی؛ به اتفافات پاسخ دهیم و واکنش نشان دهیم.

درمان یعنی ایجاد همبستگی و انسجام در خود و درک سراسری از آنچه واقعا هستیم و حس می کنیم.

اتفاقی شایع در بین مراجعین

در بین مراجعین این اتفاق به فراوانی رخ می دهد که گاهی از درمان خسته می شوند و نیاز دارند تا استراحت کنند و از این پروسه فاصله بگیرند. این نشان می دهد که چقدر ذهن ما به فعال بودن, مدام کار کردن و شلوغ بودن شرطی شده است. گویی درمان و بهبود را با دائم فعال بودن و کارکردن اشتباه گرفته ایم و همین موضوع ما را خسته کرده است. گاهی اوقات افراد فکر می کنند درمان یعنی مدام خود و دیگران را تحلیل کردن و بازگوکردن باورهای غیرر واقعی که زندگی آنها را مدیریت می کند. براساس نظر مشاور قبل ازدواج یکی از تکنیک هایی که موجب بهبود رابطه زوجین می شود فاصله گرفتن از بحث و به خود فرصت دادن است. گاهی برایحل کردن یکمضووع بهتر اسست تا از آن فاصله گرفت و از دور به آن نگاه کرد.

یک درمان خوب به دنبال "شدن" است نه "انجام دادن"

خیلی وقتها مراجعین به دنبال مشاوره روانشناسی هستند که به آنها مدام تکالیف و راه حل های مختلف بدهد اما واقعیت این است که در یک درمان خوب "شدن" اتفاق می افتد نه فقط مشغول بودن! این "شدن " یعنی چطور با بدن خود ارتباط برقرار کنیم و اجازه دهیم تا حس کنیم آنچیزی که درحال اتفاق افتادن است. یعنی چطور ایگو و ذهنیات قدیمی خود را رها کنیم و اجازه دهیم تا حال را نابوبدون بازسازی گذشته تجربه کنیم. زمانی که ما این "شدن" در ما اتفاق می افتد؛ یاد می گیریم که چطور در خود یکپارچگی و همبستگی ایجاد کنیم و راه های جدید را تجربه کنیم. البته که این همبستگی نیاز به خود مراقبتی و استراحت کردن دارد. به یاد داشته باشید که ما از درمان فاصله نمی گیریم بلکه استراحت کردن جزئی از درمان است!

چرا استراحت کردن خودِ درمان است؟

هز زمانی که افراد تمایل دارند که از پروسه درمان فاصله بگیرند و به خود استراحت دهند؛ این کار به معنی انجام پروسه درمان به صورت انجام خودارزشی است. اگر خسته هستید و کمی استراحت نیاز دارید این یعنی شما به خود و عواطفتان اهمیت می دهید و به علت همین اهمیت دادن ترجیح می دهید تا استراحت کنید. مگر غیر از این است که افراد درمان میگیرند تا متوجه ارزش و اهمیت خود شوند؟ خود این استراحت دقیقا هین کار را انجام می دهد پس نگران نباشید!

سخن پایانی:

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در پروسه درمان هستید و احساس خستگی می کنید حتما در این مورد با درمانگرخود صحبت کنید؛ بهتر است تا کار تراپی را در یکی از بهترین مراکز مشاوره آغاز کنید تا بدانید که پروسه درمان شما توسط یک روانشناس حادق در حال اداره شدن است نه فقط فردی که خود را روانشناس می داند. حواستان باشد که انتخاب یک درمانگر خوب بخش مهم و اثر گذار درمان است، پس آن را نادیده نگیرید. یکی ازکلینیک های روانشناسی خوب در شهر تهران؛ مرکز روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حرفه ای و حاذق در کنار شما خواهد بود!

 نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 




:: برچسب‌ها: مشاوره روانشناسی , مشاوره خانواده , مشاوره ازدواج , کلینیک روانشناسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: